Dæk

Der findes 3 primære former for Dæktyper: Clincher (Dæk/Slange) hvilket er klart den mest udbredte, Tubeless (Stigende popularitet) samt Tubular (Typisk i det Professionelle cykelfelt).

 

Clincher (Dæk/Slange): Findes som Foldedæk samt Kanttrådsdæk. Denne type bruges på langt de fleste Racercykler, MTB samt Cyclecross og Gravel cykler.

 

 

Fordele ved Dæk/Slange:

Foldedæk kan lettere af- og påmonteres på fælgen qua den blødere kant

Vægten er typisk lavere end kanttrådsdæk
Mange af de mest populære og bedste dæk bliver kun lavet i en foldedæksversion, da fordelene for langt de fleste ryttere ved denne type overstiger Kanttrådsdækket

Ulemper: Det er begrænset hvad et foldedæk har af ulemper. Skal der findes lidt at udsætte, skal det være på prisen. Det er dog vigtigt at have for øje at kvaliteten også typisk følger med

 

 

Tubeless / Tubeless ready / UST

Tubeless/Tubeless ready/UST – Kært barn har mange navne. Navnene bruges mere eller mindre i flæng af de forskellige producenter. Tubeless er dæk der er egnet til at køre uden slange – på samme vis som man kender det fra Bildæk og Motorcykel dæk. Dækket er visuelt som et Clincher foldedæk og kan derfor også foldes. Gummiblandingen samt kanten bevirker dog at det egner sig til at køre uden slange.
Tubeless / tubeless ready er dæk der er forberedt til brug uden slange, som man kender det fra bil og MC.
Dækket er som et foldedæk i udseende og kan ligeledes foldes, men med en gummiblanding og kant der egner sig til at bruge det uden slange. Langt de fleste Tubeless – og ikke mindst alle Tubeless ready) dæk kan også bruges med slange. Der er ingen tvivl om at Tubeless vinder mere og mere indpas, hvorfor man i disse år ser man ryttere konvertere fra Dæk/Slange og over til Tubeless.



Fordele:

Det største irritationsmoment ved at cykle – naturligvis udover modvind – er punkteringer. Ingen ønsker at stå i vejkanten og skifte slange på sine hjul. En af de største fordelen ved Tubeless er punkteringsbeskyttelsen. I et tubelessdæk fylder man tætningsvæske i som hjælper med at lappe punkteringer. Er uheldet ude hvor man punkterer, lappes hullet oftest med det samme, hvorfor der blot vil være et minimalt tab af luft. Er der lavet et større hul, vil luften sive langsomt ud, hvorfor det er mere sikkert end Clincher hjul hvor man godt kan risikere at en punktering sker meget pludseligt og dermed kan skabe farlige situationer. Tætningsvæsken hjælper også med at holde kanten mellem selve dækket og fælgen tæt. Når man kører med Tubeless kan men endvidere køre med et lavere dæktryk, hvilket nyeste forskning indikerer giver en lavere rullemodstand.

 

Ulemper:

Generelt koster tubeless dæk lidt mere end almindelig Dæk/Slange dæk – her skal man dog huske at kvaliteten følger med samt ikke mindst i mange situationer vil give en bedre løsning end at køre med Dæk/Slange. Derudover skal man løbende fylde nyt tætningsvæske i dækket. Hvor ofte er forskelligt, bl.a. afhængigt af hvordan dækket bruges, hvem der bruger det osv. Normalt er fælgen lavet til kun at køre Tubeless. I nogle tilfælde kan en alm. Fælg konverteres til Tubeless, ved brug af et specielt fælgbånd, ventil samt tætningsvæske.